Snapseed

2016 > 07

Ett superenkelt bröd som går att variera med olika nötter, fröer och kryddor. Här har jag gjort ett med solrosfrön och ett annat med valnötter, pumpakärnor och chiafrön. Äter du strikt paleo använder du kokosolja annars kan du använda smör eller ghee.
Avnjuts helst nybakat men om det blir något över är det gott att rosta skivorna i ugn eller brödrost.

Läs hela receptet »

Jag mer eller mindre levde på bananpannkakor i början av min läkning. Så enkelt att göra, gott och mättande.
I dag gör jag dom inte lika frekvent men ett bra mellanmål då och då, som lunch till barnen samt perfekt att ha med på picknick! Eller om du har ett gäng övermogna bananer som du vill bli av med.. 
Är du i början av din läkning eller äter lågstärkelsekost som GAPS föredras övermogna bananer då dessa är fattiga på stärkelse men om du däremot klarar av resistent stärkelse är bananer mer åt det gröna hållet att föredra.
Serverar du med syrad grädde får du dessutom en probiotisk bomb laddad med nyttiga bakterier och näringsämnen. (Syrad grädde görs av ekologisk grädde samt kefirgryn).
Receptet är för 1-2 personer. Önskas mer är det bara att dubbla eller trippla mängderna.
Smaklig måltid!

Läs hela receptet »
Att göra eget lördagsgodis är både roligt och gott. Får man dessutom tag på sådana här söta formar av små nallebjörnar blir det extra kul! (inköpta på ebay).

Gelegodis används flitigt inom paleo, AIP och GAPS eftersom ingredienserna är tarmvänliga. Receptet går dessutom att variera i det oändliga, allt efter tycke och smak. Recepten brukar innehålla honung också men det har jag skippat för jag tycker inte det gör någon skillnad (destå bättre för insulinkänsliga).

Jag använder Great Lakes gelatin som är från gräsbetande nötdjur. Detta beställer jag från iherb. 
Läs hela receptet »
Etiketter: gummies, aip, paleo, gaps, godis