Snapseed

2016

Världens bästa efterrätt enligt mig eftersom den kan anpassas till det kostprogram man följer.
Den kan göras på kokosmjölk eller kokosgrädde (AIP, Paleo) eller på hemmagjord yoghurt eller kefir (GAPS). Det går också att byta ut en del mot mandelmjölk om man föredrar det..
Dessutom är gelatinet man använder rena rama medicinen. Det innehåller byggstenarna till våra leder och bindväv, främjar en god mag,- och tarmhälsa och stärker vårt skelett, hud, hår och naglar. Kan det bli bättre? (Gelatinet kan även komplettera kosten om du inte får i dig tillräckligt med buljonger).
Vill du få i dig gelatin på annat sätt kan du prova mina hemmagjorda gelegodis.
Gelatinet jag använder kommer från gräsbetande djur och beställs från iherb.com. Märket är Great Lakes och använd den röda burken när du ska göra saker som ska stelna (pannacotta, gelegodis). Denna måste blandas med varm vätska. Vill du ta gelatin som tillskott kan du använda den gröna burken och gelatinet från den kan blandas både i kalla och varma vätskor (och stelnar inte). Du kan t.ex. ha det i te eller smoothies.

Läs hela receptet »

Nu har barnen pratat om nutella i flera veckor så det var dags att göra något åt saken.
Det blev min egna variant såklart. En nyttig sådan. Och barnen älskade den!

Läs hela receptet »

Vill du ha den syrliga, krispiga smaken av grönsaker men orkar inte vänta flera veckor på dina fermenterade grönsaker eller surkål.
Då är dessa snabbsyrade grönsaker ett alternativ.
Godast blir de om de får stå till sig några timmar men fungerar också efter bara en stund. Håller flera veckor i kylen.
Det går att använda vilka grönsaker och rotfrukter som helst, dock bäst med lite hårdare varianter. Går även att krydda med tex vitlök, chili, dillfrön, fänkålsfrön eller senapsfrön. Jag gjorde denna utan kryddning.
Ett gott tillbehör till vilken mat som helst, som pålägg på paleobrödet, på korven eller i salladen.

Läs hela receptet »

Vad sägs om ett alternativ till fredagschipsen?
De är dessutom nyttiga och helt paleo och AIP vänliga.. Yes!
Matbanan (plantain på eng.) innehåller också en massa resistent stärkelse som göder våra bra bakterier och därmed främjar vår hälsa.

Snabbt, enkelt & supergott!

Läs hela receptet »

Äter du mjölkfritt men vill ändå njuta av yoghurt är kokosyoghurt ett alternativ. Att göra egen yoghurt kräver lite mer arbete än tex kefir men slutprodukten blir en krämig, syrlig yoghurt full med nyttiga bakterier som hjälper till vid läkning och balansering av tarmfloran.
Här gjorde jag en yoghurt utan smaktillsättning eller sötning men jag ska prova att göra med vanilj och lite honung framöver.
Jag använde mig av samma principer som vid yoghurttillverkning på komjölk dvs upphettning, avkylning till 42 grader, blanda i probiotikan och sen fermentering i 24h.

Läs hela receptet »

Ett superenkelt bröd som går att variera med olika nötter, fröer och kryddor. Här har jag gjort ett med solrosfrön och ett annat med valnötter, pumpakärnor och chiafrön. Äter du strikt paleo använder du kokosolja annars kan du använda smör eller ghee.
Avnjuts helst nybakat men om det blir något över är det gott att rosta skivorna i ugn eller brödrost.

Läs hela receptet »

Jag mer eller mindre levde på bananpannkakor i början av min läkning. Så enkelt att göra, gott och mättande.
I dag gör jag dom inte lika frekvent men ett bra mellanmål då och då, som lunch till barnen samt perfekt att ha med på picknick! Eller om du har ett gäng övermogna bananer som du vill bli av med.. 
Är du i början av din läkning eller äter lågstärkelsekost som GAPS föredras övermogna bananer då dessa är fattiga på stärkelse men om du däremot klarar av resistent stärkelse är bananer mer åt det gröna hållet att föredra.
Serverar du med syrad grädde får du dessutom en probiotisk bomb laddad med nyttiga bakterier och näringsämnen. (Syrad grädde görs av ekologisk grädde samt kefirgryn).
Receptet är för 1-2 personer. Önskas mer är det bara att dubbla eller trippla mängderna.
Smaklig måltid!

Läs hela receptet »
Att göra eget lördagsgodis är både roligt och gott. Får man dessutom tag på sådana här söta formar av små nallebjörnar blir det extra kul! (inköpta på ebay).

Gelegodis används flitigt inom paleo, AIP och GAPS eftersom ingredienserna är tarmvänliga. Receptet går dessutom att variera i det oändliga, allt efter tycke och smak. Recepten brukar innehålla honung också men det har jag skippat för jag tycker inte det gör någon skillnad (destå bättre för insulinkänsliga).

Jag använder Great Lakes gelatin som är från gräsbetande nötdjur. Detta beställer jag från iherb. 
Läs hela receptet »
Etiketter: gummies, aip, paleo, gaps, godis

Ibland vill man ha en efterrätt eller nåt gott till fikat. Då passar denna banankaka perfekt!
 

Läs hela receptet »
Etiketter: efterrätt, paleo, gaps, banankaka

Ghee eller klarifierat smör tillverkar man i en enkel process där proteinerna skummas bort och det som återstår är rent mjölkfett. Smöret får då en underbar smak med lång hållbarhet som tål höga stektemperaturer. Dessutom fritt från mjölkens proteiner vilka är kända allergener som bidrar till diverse inflammatoriska tillstånd.

Ghee har använts i tusentals år inom den ayurvediska läkekonsten. Den används
bl.a. till att främja matsmältningen, nerver och hjärna, absorbtion av vitaminer och mineraler vilket stärker immunsystemet och ses som det ultimata läkande livsmedlet för hälsa och allmänt välmående. 

Läs hela receptet »
Etiketter: ghee, tillbehör

Buljong (broth)

Buljonger är grunden i en läkande kost. Den innehåller lättupptagliga näringsämnen som kollagen, aminosyror, gelatin och mineraler och har visat sig:
- vara antiinflammatorisk
- stärka hud, naglar, hår, ben  
- läka tarmen (vilket alla med inflammation behöver)
- främjar matsmältningen
- främja ett stabilt blodsocker
- stärker leder/brosk/senor (glukosamin, hyaluronsyra, kondroitinsulfat)
- förbättra sömn (glycin)

Billigt och lätt att göra dessutom. Smakar himmelskt!

Läs hela receptet »
Etiketter: buljong, superfood, frukost