collage_object

Mat som medicins fem T

Mat som medicins fem T ger en översikt på vad som ingår och hur en kostomläggning kan gå till. Observera att varje individ är unik och oftast finns inga 100%-iga rätt och fel. 
Att se över sin livsstil är också av vikt då olika typer av stress och toxisk belastning kan försvåra läkningen.


 

Att ta bort livsmedel som är kända för att skapa och trigga inflammationer går inte att komma ifrån. I ett initierande skede bör alla ovanstående livsmedel tas bort men tolereras vissa kan de relativt snabbt återintroduceras. 
Nattskatteväxter gäller framförallt vid autoimmuna sjukdomar och speciellt vid reumatiska tillstånd. 
Baljväxter som förbehandlas (blötläggning, groddning, kokas, fermenteras) tolereras bättre än obehandlade.
Mejerier som är av hög kvalité och som fermenteras behöver inte ge negativa konsekvenser utan tvärtom används som ett bra probiotiskt tillskott för att läka och återställa tarmen. Ghee (klarifierat smör) likaså.





















 

Att tillföra högkvalitativa näringstäta livsmedel är nödvändigt för läkning.
Maten bör vara ekologisk, ren (utan tillsatser) och oprocessad. Jag brukar säga mat som inte behöver en innehållsförteckning. Där du helt enkelt ser vad du köper.
Bra fetter som ghee, smör, kokosolja, avokadoolja och olivolja.
Fermenterade grönsaker är ett billigt och bra sätt att få i sig probiotika - (levande fördelaktiga bakterier) samt fibrer.
Kefir och hemmagjord yoghurt kan vara ok (och rent av läkande) om ingen underliggande allergi förekommer. 
Personer som lider av kroniska sjukdomar lider oftast av näringsbrist varför lever (eller annan inälvsmat) är rena rama medicinen. Näring via livsmedel tillför dessutom hela spektrat av mikro,- och makronutrienter i rätt balans jämfört med piller du du oftast tillför ett och ett. 
Egengjorda kokade buljonger på leder, ben eller kött innehåller de komponenter som hjälper till att läka tarmslemhinnan (vilket vi nu vet är kopplade till kroniska sjukdomar). Kvalitén är även här viktig.
Juicer på grönsaker och smoothies är suveränt och ger lättupptaglig näring.
























 

Vissa tillskott kan komplettera kosten. D-vitamin t.ex. då ca 80 % i Sverige lider av denna brist. (Du kan mäta dina nivåer innan du börjar med tillskott).
Probiotika i kapslar om man vill få i sig så många olika stammar som möjligt. Bör kompletteras med prebiotika.
Gelatin/kollagen och L-glutamin för tarmläkning.
Vid specifika brister kan mineraler, vitaminer och spårämnen komplettera.
























 

Du kan i början av en kostomläggning uppleva en försämring innan det vänder och blir bättre. Detta är helt normalt men såklart påfrestande.
Dessa tips kan underlätta övergången. Glöm inte att vila, ta lugna promenader, säga nej till saker du inte måste göra, få frisk luft och ta hand om dig.
Att också börja reflektera över annat som påverkar ens kropp negativt som negativa tankar, känslor, beteenden, personer, relationer osv. Allt påverkar - inte bara det vi stoppar i oss.
























 

Sen kanske det svåraste. Att ha tålamod. 
Att din läkning är din. Du kan inte jämföra dig med grannen trots att ni kanske t.o.m. har samma problem. Era orsaker kan vara helt skilda.
Att lära sig hantera inre och yttre stress.
Att observera dina tankar, ha positiva målbilder, affirmera, meditera, visualisera på det sätt som passar dig.
Att se det som en livsstilsförändring för du vill väl ändå inte gå tillbaka till det du hade?
Och kom ihåg varför du började. 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Etikettmoln