collage_object

Kokosyoghurt (Paleo, AIP, GAPS)

Äter du mjölkfritt men vill ändå njuta av yoghurt är kokosyoghurt ett alternativ. Att göra egen yoghurt kräver lite mer arbete än tex kefir men slutprodukten blir en krämig, syrlig yoghurt full med nyttiga bakterier som hjälper till vid läkning och balansering av tarmfloran.
Här gjorde jag en yoghurt utan smaktillsättning eller sötning men jag ska prova att göra med vanilj och lite honung framöver.
Jag använde mig av samma principer som vid yoghurttillverkning på komjölk dvs upphettning, avkylning till 42 grader, blanda i probiotikan och sen fermentering i 24h.

Ingredienser

- 5 dl Kokosmjölk (jag använde Garants på tetra)
- 1 msk gelatin (Great Lakes gelatin)
- 2 st probiotikakapslar
- Ren glasburk

Recept

  • Häll kokosmjölken i en kastrull och värm till ca 90 grader (eller precis innan den börjar koka).
  • Ta bort kastrullen från plattan och rör ut gelatinet i kokosmjölken tills det löst sig helt.
  • Ställ i vattenbad och kyl till ca 42-45 grader. (Går fortast tycker jag, alternativt kyl den i kylskåp)
  • Töm probiotikakapslarna i kokosmjölken och blanda ordentligt. (Jag använde mig av Ultimate Flora innehållande 50 miljarder/kapsel, 10 olika stammar. Skulle säkert räckt med 1 kapsel men jag använde 2)
  • Häll över i ren glasburk och sätt på locket lite löst. 


Nu finns det olika sätt att göra yoghurt på:
Nu kan du antingen ställa burken i ugnen på lägsta temperatur med ugnsluckan lite på glänt (annars finns risk att det blir för varmt) i 24h.
Eller hälla kokosmjölken i en förvärmd termos, skruva på locket och låta stå i 24 h. 
Eller hälla kokosmjölken i glasburk, linda en handduk runt och ställa bredvid ugnen eller annat varmare ställe i köket i 24h.
Eller använda en yoghurtmaskin helt enkelt.
Har läst att vissa bara låter den stå i rumstemperatur men då kan det ta uppåt 48h innan den är klar.

Normalt brukar jag använda min yoghurtmaskin när jag gör yoghurt på komjölk men nu ville jag prova en annan variant. Det blev tillslut att jag kombinerade två metoder :)
Först hade jag den i ugnen på lägsta värme ca 12 h men sen skulle jag använda ugnen till annat så då ställde jag burken bredvid ugnen med en handduk runt i resterande 12 h. Tiden är inte så någa, den kan stå längre också.

Bäst blir den om yoghurten kyls innan den äts så låt den gärna stå över natt i kyl.
Sen är det bara att äta!
Jag åt med hallon och vita chiafrön, mums!

Kokosmjölk med probiotika
Kokosmjölk med probiotika
Kokosyoghurt med hallon & vita chiafrön
Kokosyoghurt med hallon & vita chiafrön

Kommentera gärna: