collage_object

Bananpannkaka (Paleo,GAPS)

Jag mer eller mindre levde på bananpannkakor i början av min läkning. Så enkelt att göra, gott och mättande.
I dag gör jag dom inte lika frekvent men ett bra mellanmål då och då, som lunch till barnen samt perfekt att ha med på picknick! Eller om du har ett gäng övermogna bananer som du vill bli av med.. 
Är du i början av din läkning eller äter lågstärkelsekost som GAPS föredras övermogna bananer då dessa är fattiga på stärkelse men om du däremot klarar av resistent stärkelse är bananer mer åt det gröna hållet att föredra.
Serverar du med syrad grädde får du dessutom en probiotisk bomb laddad med nyttiga bakterier och näringsämnen. (Syrad grädde görs av ekologisk grädde samt kefirgryn).
Receptet är för 1-2 personer. Önskas mer är det bara att dubbla eller trippla mängderna.
Smaklig måltid!

ingredienser

- 1 banan
- 2 ägg
- 3 msk mandelmjöl
- 1 msk fiberhusk
- nypa salt
- vaniljpulver alt proteinpulver (valfritt)
- smör/ghee/kokosolja till stekning

recept

Mosa bananen med en gaffel.
Vispa äggen med elvisp eller för hand och blanda i den mosade bananen.
Tillsätt övriga ingredienser och låt smeten stå ca 5 minuter.
Stek i ghee/smör eller kokosolja (beroende på vad du tål) lagom stora pannkakor. Jag föredrar dom lite mindre.
Servera med bär, frukt, nötter & fröer - det du gillar & har hemma.
Här med blåbär, hallon, vita chiafrön och syrad grädde.

Bananpannkaka med syrad grädde, hallon, blåbär & vita chiafrön

Kommentera gärna: