collage_object

Syrad rödkål

Syrade grönsaker innehåller massor av nyttiga bakterier som gör gott för kropp och själ. Studier har visat att kroniskt sjuka har en obalans i tarmfloran (dysbios) där de mindre bra bakterierna nu dominerar istället för våra goda bakterier som lactobaciller och bifidobakterier.
Genom att mjölksyra grönsakerna ökar inte bara hållbarheten utan blir också en bra och billig källa för probiotiska bakterier. Syrad kål innehåller dessutom vitaminer, mineraler och fibrer samt bidrar till god matsmältning och en hälsosam tarm.
Att mjölksyra (syra) grönsaker innebär att grönsaker, salt och vatten i en syrefattig miljö med hjälp av bakterierna bildar koldioxid och mjölksyra. På så sätt sjunker pH hela tiden och halten av nyttiga bakterier ökar. Tillslut är det nästan bara Lactobacillus Plantarum som överlever den sura miljön - och tur är väl det för just L. Plantarum har visat sig ge unikt positiva effekter på vår hälsa.

syrad rödkål

Ingredienser:
- Ett huvud rödkål, ekologiskt
- Havssalt eller himalayasalt
- filtrerat rent vatten
- ren glasburk 

Recept:
Riv eller strimla kålen fint. Spar ett stort blad (används senare som tyngd).
Strö salt på kålen , ca 10g salt/kg kål. Låt stå 10 minuter.
Knåda eller stöt kålen mjuk tills vätskan frigörs.
Packa kålen i glasburken men lämna ca 2 cm till toppen.
Fyll upp med vätskan från kålen. Om vätskan inte räcker fyll upp med 1% saltvatten men lämna ca 1 cm till toppen.
Använd ett kålblad som tyngd och stäng locket. Var observant att den rivna kålen hamnar UNDER vätskenivån.
Ställ glasburken på en bricka i rumstemperatur ca 1 vecka. (du kan snabbt släppa ut lite gas efter några dagar för att undvika att för mycket vätska förloras).
Placera burken i kylen i minst tre veckor innan den äts.
Hållbar minst 1 år i kyl.
Ät och njut!
Gott som det är, i smoothies, i sallad eller som tillbehör till vilken måltid som helst.
 

Kommentera gärna: